Nybörjare?

instruktion

Hur börjar man?

Vi tar emot nybörjare hela terminen, och ingen föranmälan krävs. Det är bara att dyka upp på ett pass som du tror passar dig..! Gäller både barn- och vuxengrupperna.

Som testande nybörjare behöver du bara ha med dig oömma kläder och en fylld vattenflaska, men många brukar passa på att ta med en kompis. Vi rekommenderar att du testar ALLA våra olika träningspass under de två gratisveckor du får, och när du sedan betalar din träningssavgift kommer du att ha tillgång till alla våra träningsstilar. Komplett schema här!

Om du har frågor: Kontakta Andreas Åslin på 073-1806957 eller e-posta till info@borlangekampsport.se.


 

Klädsel & Utrustning

Du behöver inte så mycket..! Är du ny är det bara att dyka upp i träningskläder som tål lite oöm hantering (och inte sitter för bylsigt om du ska brottas). Ta istället med en vattenflaska och en kompis! Vi tränar barfota på mjuka träningsmattor, och vi har låneutrustning för de som är nya. God hygien är ett krav, och hårvårdsprodukter undanbedes. Smycken tas av innan träningen; och har du piercings som inte går att ta av så måste du tejpa in dessa.

När man tränat en tid så ser behovet av klädsel och utrustning olika ut, beroende på vilken stil/stilar man tränar inom. För de som tränar Brazilian Jiu-Jitsu är det bra att köpa en dräkt (Gi). De som tränar Thaiboxning eller MMA kommer att ha behov av en rad skydd och boxningshandskar. Tränar man regelbundet så ska man köpa egen utrustning, då vi har begränsat med lånematerial. Oavsett vad man tränar så rekommenderar vi tandskydd, vilket vi också har till försäljning på plats (Vi tar Swish). Sporttejp används till mycket, så skaffa gärna en egen rulle.

Klicka dig vidare till våra Länkar så hittar du bl.a. länkar till några av de svenska näthandelsbutikerna som är specialiserade på kampsportsutrustning. Våra betalande medlemmar får tillgång till en egen rabattkod på Rebelz.se som ger 15% rabatt på alla kampsportskläder och -utrustning.

blgedynamix

Patch för ryggtavla på tävlingsdräkten.

Klubbtröjor


Jag är otränad!

Det är lugnt..! Det var de allra flesta när de själva tog sina första steg in i våra lokaler. Du behöver inte vara stark eller smidig – det fixar vi på vägen..! Du behöver heller inte ”kunna något” om kampsport, vilket vi ofta får frågor om. Dessutom: Kampsport är en fritidsyssla som de flesta börjar med i vuxen ålder, så i jämförelse med mer klassiska idrotter som fotboll eller ishockey där många börjat som barn, så kommer du inte känna att ”det är omöjligt att komma ikapp”.

Under våra träningspass så brukar vi oftast ha flera instruktörer med på mattan – så att vi då kan dela upp klassen efter nivå när det gäller de tekniska momenten. Så nybörjare tränar med nybörjare och erfarna med andra erfarna. Men, med det sagt: Vi kommer att utmana dig när vi ser att du är redo..!


Träning och tävling

Det är få som tävlar, de flesta tränar för sitt välmåendes skull..! Riksidrottsförbundet har god statistik, och de olika kampsportsförbunden uppvisar ungefär samma siffror: Andelen tävlande uppgår bara till 5-10% av alla aktiva kampsportsmedlemmar i Sverige. I Borlänge Kampsport har vi aktiva medlemmar från 6 års ålder upp till 75(!) år, varav 40% är tjejer – och tävlingsstatistiken stämmer även på oss: Är man intresserad och har uppnått en tillräcklig nivå så kan man tävla inom de stilar som klubben tränar, men de flesta gör det inte. De flesta är ju här för att det är jättekul och att kampsport är jättebra funktionell träning!

Alla tränar utifrån sin egen nivå, och det varierar givetvis stort – vissa kommer en gång per vecka, medan andra tränar på alla pass vi erbjuder. Vissa tränar enbart en stil, medan andra går fritt mellan alla våra olika kampsportsstilar vi erbjuder. Vill man bli bättre inom kampsportande så kommer utvecklingskurvan givetvis att gå snabbare om man begränsar sig till en kampstil, och vill man verkligen få en god skjuts inom kampsport så ska man faktiskt vara med och tävla. Få tävlar, men de som gör det utvecklas enormt.


Den mentala aspekten

Den mentala aspekten är viktig inom kampsport, precis som i de flesta andra idrotter. Men de intryck man får från samurai- eller kung fu-filmer stämmer ganska lite med verkligheten när man kliver in på Kampsportens Hus. Känslan är mer som att kliva in till ett gruppass på gymmet…

Men: Att utföra tekniska kampmoment skapar oerhört mycket fokus. För att kunna utföra de flesta momenten så riktas all uppmärksamhet mot det egna utförandet eller mot träningspartnerns rörelser. Detta sker nästan automatiskt och reflexmässigt i vår kroppar. Efter ett träningspass kommer du märka att tankarna slutade fladdra, huvudvärken släppte och att din kropp är mer i balans. Trött, men i balans. Ofta får vi höra ”jag hade så skön känsla i kroppen hela kvällen”.

Den självkänsla och trygghet som byggs upp är också av nytta. Många pratar om en ”boost” efter att de insett vad de kan prestera: ”Jag kan slåss!” Och samtidigt byggs även en ödmjukhet upp, eftersom att man hela tiden tränar tillsammans med personer som kan ligga på en mycket hög nivå av skicklighet: ”De slår mig med hästlängder! Jag kan inte alls slåss!” En realistisk självbild för att inte skapa en falsk trygghetskänsla är ganska viktigt att ha – samtidigt som kunskap och kompetens alltid är en lätt börda att bära.